INTERVIEW: The Kids, punkrock onder de radar.

TheKids4_zps745704e2

foto’s: The Kids, Michel Hakim
Interview door Christophe Mouton

De Belgische punkband The Kids was vooral actief eind jaren zeventig, begin jaren tachtig en genoot destijds een cultstatus in België. De groep ontstond in 1976 onder de naam Crash maar veranderde deze later in ‘The Kids’. In 1985 ging de band uit elkaar, maar in 1996 kwam ze weer bijeen. Sindsdien treden The Kids regelmatig op in binnen- en buitenland. Deze legendarische punkers speelden dit jaar eindelijk voor het eerst op Groezrock. Ze mochten de Impericon Stage betreden op zaterdag 27 april rond 16u50 tussen Samiam en Emmure. Een bescheiden plaats maar onder het moto ‘een optreden is een optreden’, waren ze blij er te staan. Een gesprek met frontman Ludo Mariman.

Interactie met het publiek
is het beste zweet dat je kan hebben.”

The Kids is vooral een live-band, een optreden, de interactie met het publiek is voor The Kids het belangrijkste en het leukste wat er is. The kids is een live groep. Wij nemen daarom ook niets nieuw meer op. Ons publiek verjongt zich als maar en verwacht dat wij de nummers van vooral de eerste twee LP’s spelen, wat voor mij geen beletsel is. Wij spelen die nummers nog altijd even graag en wij spelen per jaar net genoeg optredens om toch nog die honger te houden zodat het geen afgezaagd setje wordt. Voor dit soort muziek moet je je toch 100% kunnen geven anders verlies je toch een heel pak van de waarde van een optreden zeker wanneer er interactie is met het publiek, dat is het beste zweet dat je kan hebben,” licht Ludo toe.

De tand des tijds

De nummers van The Kids zijn eenvoudig, sterk maar vooral tijdloos want anno 2013 zij ze nog steeds razend actueel. Neem nu een nummer als ‘Bloody Belgium: ‘you can’t make any noise above the ninety decibels’ versus de recente geluidsnormenringen en … politicians make a mess, giving people lots of stress‘ … en als wij het dan ook hebben over die jongen die in de gevangenis van Mortsel gestorven is … ‘fascist cops’ dan weet je genoeg. Inderdaad, dit is mij nog al eens verteld en dan is het wel leuk te horen dat wij op dat punt nog steeds relevant zijn en dat onze muziek de tand des tijds heeft doorstaan, dat het niet gedateerd klinkt. Voor mij is het ook leuk te weten dat ik die nummers, die ik in die tijd geschreven heb als jonge knaap met een enorme duidingsdrang, dat ik daar nu na al die jaren nog altijd kan achter staan en met evenveel overgave kan brengen en dat is wel belangrijk,” verteld Ludo. De maatschappijkritische teksten zijn vaak kenmerkend voor ‘The Kids’, dat is iets wat je niet vaak meer tegenkomt bij hedendaagse punk rock groepen. Andere tijden vragen waarschijnlijk andere onderwerpen.

De punk van de eerste generatie met de Sex Pistols, The Clash, The Damned, … was in feite pop op speed, dat waren allemaal catchy nummers. De eerste generatie was veel melodischer daarna kreeg je een harde evolutie, toen moest het allemaal hard, rap en hevig zijn en dat zag je ook met de kledij. Toen dat de punk op kwam in 76 maakte iedereen zijn eigen kledij, je had veel fluo en variatie maar op den duur werd het allemaal simplistisch tot een hanenkam en zwarte leren vesten. Ik hield vooral van de eerste generatie punk omdat je als individu je eigen ding kon doen, je sprong eruit maar je zat toch in een groot geheel. Nu lijkt het alsof iedereen met een kuddegeest leeft, met een bepaalde dresscode. Het neigt soms naar fundamentalisme en daar hou ik niet van,” vult Ludo aan.

TheKids1_zpsdd5adabe

We’re ‘The Kids’ in America

The Kids staan voor een twaalfdaagse Amerikaans West Coast tour, die tot stand gekomen is dankzij een Française die in 95 er al voor gezorgd heeft dat The Kids terug bijeengekomen zijn. Zij is ondertussen naar Amerika verhuisd en heeft vanuit Portland Ludo terug gecontacteerd om The Kids te overtuigen naar de West Coast te komen. Zij heeft het ter harte genomen om een tour in elkaar te steken. In Portland hebben ze zelfs een benefiet gehouden om The Kids te laten optreden. We hadden zelfs een aanbieding voor een festival in LA waar ook Funeral Dress speelt maar dan had ik te weinig recuperatietijd voor mijn stem, dus dat houden wij voor een volgende keer.” aldus Ludo.

De lange carrière van The Kids is in feite opgesplitst in twee delen: de periode van 1976 tot 1985 en de periode van 1996 tot op heden. Toen The Kids in de beginperiode bekendheid kregen en doorbraken hadden ze enkele concerten in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Het was toen moeilijker om in het buitenland te spelen dan nu. Ondertussen hebben zij toch wel een aantal hoogtepunten gekend. “Als je jong bent sta je daar allemaal niet bij stil is beschouw je dat allemaal als vanzelfsprekend. Nu, tijdens de tweede periode van The Kids, genieten wij er meer van omdat we bewuster zijn over wat wij meemaken. Ik ben nu ook meer dankbaar dat wij dit nog voor een tweede keer mogen meemaken, het is een soort herkansing die zich ook internationaal doorzet. Binnen twee weken zitten wij in Italië, in Juni zitten wij in Duitsland, tussendoor naar Amerika. Dat is wel plezant hoor. Ik kan niet zeggen dat het hoogtepunt voorbij is misschien komt er nog iets dat wij nog niet weten. Japan was een fantastisch avontuur … om in een heel andere cultuur daar te staan en dan te weten dat ze daar gek zijn van The Kids … Ons optreden in New York dat we op DVD hebben opgenomen was onze eerste keer in Amerika … wij genieten ervan en zijn dankbaar voor de tweede kans die wij gekregen hebben,” verteld Ludo.

Onder de radar.

Nieuwe nummers van The Kids zijn niet meteen te verwachten, in 2005 hebben zij een laatste single opgenomen: ‘Freedom, Liberty en Democracy’. Het was een geweldige single die echter op niet veel media aandacht kon rekenen. Een fenomeen waar heel wat hedendaagse Belgische (punkrock) groepen ook mee te maken krijgen. Freedom, Liberty en Democracy hebben wij in eigen beheer uitgebracht, wij hebben daar geld in gestoken en een fantastisch videoclip voor gemaakt maar als je de juiste contacten niet hebt, of geld of marketing om deze op een professionele manier te plaatsen dan maak je heel weinig kans. De levensduur van een plaat is sowieso al korter dan vroeger en dan vraag ik mij af waarom ik al mijn geld zou investeren in iets dat toch niet wordt opgepikt. Wij zijn het geld kwijt en de mensen komen toch alleen maar voor onze eerste twee LP’s. Het nummer en de clip waren echt geschreven vanuit verontwaardiging en woede voor de oorlog van Bush in Irak en als je dan die achteloosheid van Studio Brussel enzo ziet en dat niemand het oppikt … dan heb je iets van … hebben wij daarom dat geld erin gestoken om op zo een onverschilligheid te stoten. Steek het dan in uw reet. Je moet in bepaalde kanalen terechtgekomen om door te kunnen stromen en dat is niet eerlijk. Dan zie je dat progressieve zenders ook mainstream zijn. Wij zitten nu onder de radar, ik moet bijvoorbeeld niet in televisiespelletjes gaan zitten om de groep bekend te maken, ik moet niet de BV gaan uithangen en dat vind ik maar goed ook. Via mond aan mond reclame blijven wij onze optredens hebben,” aldus Ludo.FreedomlibertyDemocracy

Het gat in de markt is voor DJ’s en programma’s die gaan vissen waar de andere niet gaan vissen want daar zit hele goede vis en die vijver is bijlange nog niet leeg.”

https://www.facebook.com/pages/the-KIDS/28297973663

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s