INTERVIEW: Fleddy Melculy de man die de metal kwam redden, drie jaar later is het hem nog gelukt ook.

In 2016 rolde ‘T-shirt van Metallica’ als een tsunami door het zware metalen landschap. Fleddy Melculy was geboren om met de nodige zelfspot de (vaderlandse) metal en hardcore scene te komen redden. Een EP, 2 full albums, een live album, menige live shows en passages op Pukkelpop, Zwarte Cross, CrammerocK, Rock Zottegem, Graspop Metal Meeting, … later was het tijd om nu ook de Groezrock wei in te pakken.

Ondanks het verlies van een goede vriend de avond ervoor gaven ze in zijn gedachtenis het beste van zichzelf. Achteraf had ik een gesprek met de sympathieke en goedlachse bende van Fleddy Melcully.

Fleddy Melculy is ontstaan zonder een echt plan, een uit de hand gelopen grap, die onverwacht goed is uitgedraaid. Het type caféplan dat na maanden pinten pakken en zeveren uiteindelijk uitdraait in iets cools: graaf klinkende Nederlandstalige nummers bol van muzikale metal en hardcore clichés. Met in het achterhoofd het idee om wat nummers te maken om een paar keer in een cafeeke op te treden is het na het online gooien van een snel in elkaar gebokst videoke bij ‘T-shirt van Metallica’ wel wat anders uitgedraaid. ’s Avonds was Fleddy overal, ‘s anderendaags was de band gevormd en stond Studio Brussel hen al op te wachten.

Met de Heideroosjes en Belgian Associality zijn we al hardere Nederlandstalige muziek gewoon maar toch. ‘T-shirt van Metallica’, gevolgd door een eerste EP ‘Wat de Fok’ (2016) en het eerste album Helgië (2016) sloegen in als een bom. Later volgde de dubbelaar ‘De Kerk van Melculy’ (2018) waar alles wat grootser en bombastischer is aangepakt. Maar toch … “Zingen in het Nederlands is wel een risico dat je neemt. Als je naar hardcore en metal met een agressieve stem luistert versta je daar weinig van en kan je eigenlijk eender wat zingen. In het Nederlands ligt dat wel wat anders maar kijk het werkt. Nu denk ik wel dat het momenteel wat een modeverschijnsel is. Er is momenteel heel wat Nederlandstalige muziek die bekendheid heeft: Bazart, Zwangere Guy, Stikstof, … er wordt tegenwoordig sneller naar je eigen taal gegrepen. In de Metal heb je dat ook. Kijk maar naar bvb Wiegedood of Noorse Black Metal bands, die zingen ook in hun eigen taal en je verstaat er niets van maar het werkt. Eigenlijk is het een evidentie dat Nederlandstalige muziek er is maar nu wordt het eindelijk gewaardeerd en niet meer als minderwaardig beschouwd. Mensen zegden vroeger nogal vaak dat ze het niet leuk vonden gewoon omdat het in het Nederlands was. Nederlandstalige rock muziek is trouwens niet nieuw hé, je had Gorki, De Mens, Noordkaap, … Nu als Nederlandstalige band ga je sowieso voor een kleiner publiek. Als Engelstalige band kan je zonder problemen overal spelen. Maar aan de andere kant, neem nu Rammstein, die zingen in het Duits en spelen ook overal. Duits is dan ook een wereldtaal hé haha …” vertelt Fleddy.

Daar Graspop voor Fleddy heel bereikbaar is ligt het voor een Hellfest, Wacken Open Air, … toch wel wat anders. Daar zijn zij gewoon een metalcore band zoals er zovelen zijn, een kleine vis in een grote vijver. “Wij willen natuurlijk graag op Hellfest enzo spelen en wij groeien daar ook naartoe: wij hebben nu een booker voor Frankrijk, Duitsland, … er komt een nieuwe plaat aan gevolgd door een clubtoer en festivals. Wij zullen dan voor 95% terug op die plaatsen spelen waar wij al geweest zijn maar het verschil is dat alles nu groter is. Vroeger speelden wij er voor 10-15 man nu staan er 150-200 man en dat maakt het fijner voor ons. Het is waanzinnig als je het parcours ziet dat wij afgelegd hebben. Weet je wij kunnen het soms nog niet vatten. Wij kijken altijd op hoeveel km wij van huis spelen. Als je dan ziet dat je op 185 km van huis 200 tickets verkocht hebt,  200 man die naar uw smoel wil komen kijken, dat is toch waanzinnig!,” zegt Fleddy.

Urbanus geïnspireerde humor is één van de sleutelelementen bij Fleddy Melculy. Tussen Urbanus en Fleddy Melculy zal er altijd een sterke band zijn. Urbanus is trouwens een fan van het eerste uur en met de Fanfaar heeft Jeroen een toerverleden als backingsband voor Urbanus. “Wie bij de hond slaapt … wij zijn allemaal opgegroeid met Urbanus en dan pik je al eens wat ideeën. Humor zelfspot en zelfrelativering wordt binnen een scene die zich vaak te serieus neemt, zich open minded opstelt maar waar er toch heel wat bekrompen personen in rondlopen, niet altijd in dank afgenomen. “Ik wil daar eigenlijk allemaal niet te veel kak aan hangen maar Unity, togetherness, … maar als je een verkeerde T-shirt aanhebt hoor je er niet bij … waar is dan uwe togetherness? Nu die komische noot in onze muziek zorgt er wel voor dat je bepaalde thema’s kunt aanraken en bespreekbaar maken. Het is niet persé bedoeld om komiek te zijn, het is eerder relativeren en dingen uit de context rukken. ‘Fleddy Melculy die de metal komt redden … en de hele metal scene die daar op reageert van … wat durf jij nu te zeggen … dan weet je toch dat je met jezelf aan het lachten bent want wie gaat de metal redden?! Nu vind ik het wel grappig om drie jaar later te zeggen ‘zie je wel het is niet gelogen’ … haha … gewoon om er nog een schep bovenop te doen,” lacht Fleddy.

FACEBOOK: https://nl-nl.facebook.com/fleddymelculy/

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s